Gijsen Zien & Horen

De meest vooruitstrevende vakbeurs voor de optiek. We mochten weer! Nu zo goed als alles weer mag, is de beurzenwereld weer back on track. Zo stond een paar weken geleden de Silmo voor ons in aantocht. Want YES wij zijn met ons Gijsen team naar dé beurs in Parijs geweest! Hoe gaaf! Voor mij, Anouk was het de eerste keer. Ik heb veel verhalen gehoord over deze beurs waardoor ik toch wel erg benieuwd was naar wat mij te wachten stond!

Deze internationale optiekbeurs stond in het teken van een breed, creatief en flexibel aanbod. Er stonden leveranciers van over de hele wereld met de mooiste en nieuwste collecties van hun merken. Ook stond de beurs in het teken van technologische ontwikkelingen binnen de optiekbranche.

Aangezien ik natuurlijk goed voorbereid naar de beurs wilde gaan, had ik alvast wat vooronderzoek gedaan naar de verwachte trends op de Silmo. Benieuwd naar mijn lijstje? Keep on reading!

Like a jewel

Het grootste statement van een montuur zit hem steeds meer in het kleinste detail. Door een combinatie te maken van acetaat en titanium is het de kunst om juist de details in de verweving hiervan aan te brengen. Dit maakt de ontwerpen niet alleen een stuk complexer, maar het geeft de drager de mogelijkheid om op te vallen zonder te schreeuwen. De bril lijkt hierdoor steeds meer op een sieraad. Iets waar wij bij Gijsen helemaal achter staan.

Brown takes over

De zwarte bril zal net zoals 'the Little black dress' nooit helemaal verdwijnen. Echter zien we dat bruin in steeds meer verschillende vormen de collecties overneemt. Niet heel gek ook, zwart is gewoon zwart. Met bruin kun je zo veel meer. Zo zie je het in tinten en prints als; schildpad; mahonie, cacao, karamel, sienna, goudbruin, enz. Bijkomend voordeel is dat zwart snel hard kan zijn in het gezicht, door alle verschillende bruine opties is er nu veel meer keus voor iedere huidtint. Zo zien we ook dat de bruine brillen het bij ons in de winter beter doen en de zwarte brillen geliefder zijn in de zomer.

Bulky but soft

Als contrast op de hier eerste genoemde trend, is er ook de bulky trend. Dikke acetaat monturen met unieke vormen. En dan heb ik het niet alleen over rond, vlinder, piloot of vierkant. Nee, deze vormen krijgen door facet geslepen afwerkingen weer andere vormen. En hierin helemaal nieuw is dat het facet dan weer rond wordt gepolijst. Volg je het nog? Bij deze complexe monturen wordt er vaak gekozen voor een half transparante kleur, om zo de verfijning terug te brengen. Denk aan de pastel tinten, maar ook diepe herfstkleuren.

Old meets new

Deze trend is een logisch vervolg van de vorige trend. Kijk je terug naar de jaren 50, 60 en 70 dan zie je voornamelijk grote en aanwezige monturen gemaakt van acetaat. De schetsen van toen worden er weer bijgepakt en herontworpen volgens de trends van nu. Ook geeft dit het product een verhaal, iets waar we niet alleen bij brillen steeds meer behoefte aan hebben.

Maar stiekem ging ik ook nog voor iets anders naar deze beurs. Misschien heb je er wel wat van thuis liggen. Gijsen etuis, doekjes, spraytje, tasjes, etc. Freegood marketing wordt dit ook wel genoemd, erg belangrijk in deze tijd. Zoals ik eerder al schreef gaat het steeds meer om het verhaal bij een product. Zo is in deze tijd een juist doorgevoerde huisstijl onmisbaar. Echter zijn dit vaak ook producten die weer snel in de prullenbak verdwijnen, ecologisch niet heel verantwoord. Een complex maar belangrijk onderwerp. Vandaar dat ik op deze beurs ging kijken naar de mogelijkheden op het gebied van freegood marketing. En wie weet ontvang je jouw Gijsen bril over een paar jaar in een heel nieuw ecologisch verantwoord jasje.

Benieuwd of mijn 'voorspelde' lijst de realiteit is? Vanaf het moment dat de gazet bij jou op de deurmat valt, wordt onze collectie alweer aangevuld met deze nieuwe trends. Ook online houden we je graag op de hoogte. Hier zullen we met regelmaat blogs verschijnen o.a. de ontwikkelingen binnen de optiek & Gijsen.